W jaki sposób producent klimatyzatorów może pojawić się na Design Week w Mediolanie? Japońskie studio Nendo przygotowało instalację „Breeze of light” – skąpaną w bieli przestrzeń z motywem „niewidzialnego powietrza”, której kreatywny koncept wprost nawiązywał do idei i wartości marki Daikin.
Daikin jest producentem klimatyzatorów, który specjalizuje się w rozwiązaniach klimatyzacji dla różnych przestrzeni i środowisk. Ze względu na wyjątkową dbałość marki o jakość powietrza, instalacja obracała się wokół doświadczenia i wrażenia tego, co niewidzialne. A tym właśnie jest powietrze.
W celu stworzenia przestrzennego doświadczenia na suficie zawieszono 115 reflektorów z filtrami polaryzacyjnymi i z indywidualnie sterowanymi silnikami. Na podłodze rozłożono zaś 17 000 folii polaryzacyjnych w kształcie kwiatów. Gdy reflektor jest pokryty filtrem polaryzacyjnym, a światło z niego rzutowane na inną folię polaryzacyjną – w tym przypadku w kształcie kwiatu – światło przechodzi przez dwie warstwy filtrów, co sprawia, że cień kwiatu jest ciemniejszy niż oczekiwano. Obracanie filtra o 45 stopni tworzy bardziej przezroczysty cień, a obracanie go o dodatkowe 45 stopni powoduje całkowity zanik cienia. Ruch filtrów polaryzacyjnych na reflektorach pozwalał na stałą zmianę intensywności cieni kwiatowych, co z kolei tworzyło doświadczenie delikatnego wiatru przechodzącego przez ogród. Ponieważ każdy kwiat został umieszczony na innej wysokości, cała przestrzeń wyglądała jak prawdziwy ogród – miejsce wyciszenia i kontemplacji w czasie festiwalowej pogoni.